The Nation, March 5, 2002

‘Review’ legal action dropped

POLICE DECIDED YESTERDAY not to pursue legal action against the Hong Kong-based
Far Eastern Economic Review after its lawyer handed over a letter of apology, in which it said it
never had an intention “to generate any adverse commentary” on the Thai monarchy.

Police Commissioner-General Sant Sarutanond said police would also consider today the
magazine’'s appeal against the revocation of its journalists’ visas.

“A meeting of senior police unanimously agreed that no legal action would be taken against
the four Far Eastern Economic Review journalists. We will use the letter of apology when we
consider their appeal,” Sant said.

A representative of National Assembly President Uthai Pimchaichon received the letter of
apology from David Lyman, the Review’s lawyer.

Sant told reporters that he could not say whether the controversy over the January 10 article
had now ended with the Review’s letter of apology.

The letter, signed by the Review’s editor Michael Vatikiotis, read: “We can only repeat that
we have the highest respect for Thailand’s unique institution [the monarchy] and we understand
Thai culture. We will continue to be vigilant in the future that we do not cause offence to Thai
sensibilities about the monarchy.”

It also expressed a hope that “this statement of apology to you as representative of the Thai
people will allow this unfortunate incident to be put behind us and enable the Far Eastern
Economic Review to continue the productive relationship it has maintained with Thailand and the
Thai people for over 50 years”.

Lyman told reporters he thought that the letter of apology would assist in police
consideration of the Review's appeal to reissue visas and work permits for its journalists,
allowing them to return to work.

Police revoked the visas and working permits of the Review’s Bangkok bureau chief Shawn
Crispin and correspondent Rodney Tasker, and threatened to blacklist Hong Kong-based
publisher Philip Revzin and Vatikiotis on grounds that a January 10 article in the magazine
threatened national security.

Prime Minister Thaksin Shinawatra claimed that the article, which referred to tensions
between the Royal Palace and himself, also affected the “highest institution”.

Sant added that no legal action would be taken against a senator, Somkiat Onwimon, who
translated the controversial article and distributed it to others against the wishes of the premier.

But the police chief said more copies should not be distributed due to the unsuitability of its
content.

Meanwhile, Somkiat said that his intention in translating the article had been to let others
have an opportunity to read it themselves before making comment.

“If one reads it carefully, one will find that the article does no harm to the monarchy, but
simply reflects the poor performance of the premier,” he said.


http://www.tillekeandgibbins.com/Attorneys/lyman.htm

